Zaken doen in Spanje.
Elk land kent zijn eigen
karakteristieken, zo ook de Spanjaarden.
De term “mañana” is niet helemaal uit de lucht gegrepen, een reden waarom
dit land vele mensen aanspreekt is vaak de meer relaxte manier van leven en
het “pluk de dag” devies.
Kenmerken en handelswijze, evenals gemeentelijke handhaving zijn vaak
verschillend per regio. In de omgang met zakenpartners zijn de contacten
zowel privé als zakelijk zeer belangrijk, het vertrouwen moet groeien en dat
wordt niet op een dag geregeld. Op het Nederlandse tempo zaken doen is dan
ook niet geschikt in Spanje, met haast handelen is dan ook sterk af te
raden.
Het kan misschien moeite kosten om deze manier van zaken doen te waarderen,
maar als uw doel is om uiteindelijk in Spanje te gaan wonen en werken kun u
maar beter wennen aan deze verschillen, waarschijnlijk bent u er later wel
tevreden mee.
Zaken advies.
Laat u bij het aanvragen van de verschillende formaliteiten en voor
eventueel juridische vragen bijstaan door een administratie / advies kantoor
(gestor), dit is vrij gebruikelijk in Spanje. Het is voor een iemand
die vreemd is in deze wereld veel werk om alles te regelen, adviseurs hebben
veel contacten en kunnen makkelijker regelen voor u. Onze Spaanse zaken
partner heeft een afdeling op kantoor voor dit soort zaken. Tevens hebben
zij een juridische dienst voor het opstellen en nakijken van de contracten.
Leer Spaans! Uw zakenpartners zullen het waarderen en u zult er
waarschijnlijk toch aan moeten geloven.
Kosten koper, in Spanje geld een overdrachtsbelasting van 7%, daar
komen nog de kosten voor de juridische/notariële akten bij van ± 3 %, houd
rekening met 10% van de aankoopsom.
Overname, (leasehold). Overname van inventaris/goodwill, hier voor
wordt eenmalig een bedrag betaalt aan verkoper en vervolgens huur aan de
eigenaar voor de periode van het contract, let op een verlenging optie in uw
huurcontract. Hierbij komen de kosten voor het opstellen van de contracten
en de tenaamstellingen.
Pacht, Hier voor geld vrijwel hetzelfde als voor overname van de
bedrijfactiviteit, alleen koopt u niet de inventaris/goodwill maar betaalt u
daarvoor de vergoeding bij de huur/pacht in. Wel wordt vaak een garantie of
waarborgsom gevraagd voor de periode van huur.
Levering, Overdracht van geld en goederen gebeurt net als in Nederland op de
dag van overdracht via de bank. Vooruitbetalen is niet gebruikelijk.
Zaken starten in Spanje.
Tenzij u vloeiend Spaans spreekt en uw weg kunt vinden in de gemeentelijke
molen, is het sterk aan te raden om een adviseur in handen te nemen.
U kunt zich juridisch bij te laten staan door een “gestor”. Deze persoon kan
door de koper in de arm worden genomen om aangifte te doen van het
aangekochte bij de Spaanse fiscus.
_NIE nummer. In eerste instantie zal de kopende partij een NIE nummer
(Numero de Identificacion de Extranjeros) het Spaanse sofi nummer of een
inschrijving van een SPAANS bedrijf moeten hebben. Dit belasting nummer is
aan te vragen bij een Gestoria (administratie / boekhoudkantoor), of op het
kantoor van vreemdelingenverkeer met een geldig paspoort.
_Een identificatienummer (epigrafe) laten bepalen, het is het beste
als u vooraf bij de belastingdienst laat informeren tot welke categorie uw
bedrijfactiviteit behoort. Dit nummer kunt u verder gebruiken op uw
formulieren.
_Uw bedrijf laten registreren bij de belastingdienst. Bij het regionale
belastingkantoor moet u formulieren aanvragen om uw bedrijf te laten
registreren alle voorgaande gegevens heeft u hiervoor nodig.
_Registratie en vestigingsbelasting, deze IAE (Impuesto sobre
Actividades Economicas) moet u voldoen voordat u een bedrijf opent.
Het is een jaarlijkse belasting op economische activiteiten en afhankelijk
van de omvang en locatie van uw bedrijf. Voor deze belasting moet u naar een
gemeentehuis met eigen belastingdienst.
_Vestigingsvergunning, (openingsvergunning) deze kunt u eveneens op
het gemeentehuis aanvragen.
Hiervoor neemt u alle voorgaande papieren mee en huur of koopcontract.
Als u een bestaand bedrijf overneemt moet u de vergunning op uw naam laten
zetten. Let ook op de terrasvergunning bij een overname, als u deze wilt
aanvragen vraag bij de gemeente waar u daarvoor de papieren moet aanvragen
en inleveren.
_Registratieplaatje voor horecabedrijven, als u een bedrijf start
moet u ook een registratienummer aanvragen bij het departement van toerisme.
Deze bepalen in welke categorie voedselverstrekker u valt.
Als u een bestaand bedrijf overneemt neemt u het plaatje ook over.
_Horecavergunning, voor het bereiden en serveren heeft u een
hygiënecertificaat nodig, hiervoor moet u in het bezit zijn van een Spaans
hygiënediploma. Dit diploma kunt u in Spanje halen met b.v. een engelse
cursus van 3 dagen, waarna u het examen aflegt.
©2005 Horeca Organisatie Totaal www.horeca-organisatie-totaal.nl villas
Orange s.l |