Zaken doen in Spanje.

 

 

 

Elk land kent zijn eigen karakteristieken, zo ook de Spanjaarden.
De term “mañana” is niet helemaal uit de lucht gegrepen, een reden waarom dit land vele mensen aanspreekt is vaak de meer relaxte manier van leven en het “pluk de dag” devies.
Kenmerken en handelswijze, evenals gemeentelijke handhaving zijn vaak verschillend per regio.                                         In de omgang met zakenpartners zijn de contacten zowel privé als zakelijk zeer belangrijk, het vertrouwen moet groeien en dat wordt niet op een dag geregeld. Op het Nederlandse tempo zaken doen is dan ook niet geschikt in Spanje, met haast handelen is dan ook sterk af te raden.
Het kan misschien moeite kosten om deze manier van zaken doen te waarderen, maar als uw doel is om uiteindelijk in Spanje te gaan wonen en werken kun u maar beter wennen aan deze verschillen, waarschijnlijk bent u er later wel   tevreden mee.

                                                                            Zaken advies.
Laat u bij het aanvragen van de verschillende formaliteiten en voor eventueel juridische vragen bijstaan door een administratie / advies kantoor (gestor), dit is vrij gebruikelijk in Spanje. Het is voor een iemand die vreemd is in deze  wereld veel werk om alles te regelen, adviseurs hebben veel contacten en kunnen makkelijker regelen voor u.                Onze Spaanse zaken partner heeft een afdeling op kantoor voor dit soort zaken. Tevens hebben zij een juridische dienst   voor het opstellen en nakijken van de contracten.
Leer Spaans! Uw zakenpartners zullen het waarderen en u zult er waarschijnlijk toch aan moeten geloven.

Kosten koper, in Spanje geld een overdrachtsbelasting van 7%, daar komen nog de kosten voor de juridische/notariële akten bij van ± 3 %, houd rekening met 10% van de aankoopsom.
Overname, (leasehold). Overname van inventaris/goodwill, hier voor wordt eenmalig een bedrag betaalt aan verkoper    en vervolgens huur aan de eigenaar voor de periode van het contract, let op een verlenging optie in uw huurcontract.     Hierbij komen de kosten voor het opstellen van de contracten en de tenaamstellingen.
Pacht, Hier voor geld vrijwel hetzelfde als voor overname van de bedrijfactiviteit, alleen koopt u niet de inventaris/goodwill maar betaalt u daarvoor de vergoeding bij de huur/pacht in. Wel wordt vaak een garantie of waarborgsom gevraagd voor   de periode van huur.
Levering, Overdracht van geld en goederen gebeurt net als in Nederland op de dag van overdracht via de bank. Vooruitbetalen is niet gebruikelijk.

                                                            Zaken starten in Spanje.
Tenzij u vloeiend Spaans spreekt en uw weg kunt vinden in de gemeentelijke molen, is het sterk aan te raden om een adviseur in handen te nemen.
U kunt zich juridisch bij te laten staan door een “gestor”. Deze persoon kan door de koper in de arm worden genomen om aangifte te doen van het aangekochte bij de Spaanse fiscus.

_NIE nummer. In eerste instantie zal de kopende partij een NIE nummer (Numero de Identificacion de Extranjeros) het Spaanse sofi nummer of een inschrijving van een SPAANS bedrijf moeten hebben. Dit belasting nummer is aan te vragen    bij een Gestoria (administratie / boekhoudkantoor), of op het kantoor van vreemdelingenverkeer met een geldig paspoort.

_Een identificatienummer (epigrafe) laten bepalen, het is het beste als u vooraf bij de belastingdienst laat informeren   tot welke categorie uw bedrijfactiviteit behoort. Dit nummer kunt u verder gebruiken op uw formulieren.

_Uw bedrijf laten registreren
bij de belastingdienst. Bij het regionale belastingkantoor moet u formulieren aanvragen    om uw bedrijf te laten registreren alle voorgaande gegevens heeft u hiervoor nodig.

_Registratie en vestigingsbelasting, deze IAE (Impuesto sobre Actividades Economicas) moet u voldoen voordat u een bedrijf opent.
Het is een jaarlijkse belasting op economische activiteiten en afhankelijk van de omvang en locatie van uw bedrijf.           Voor deze belasting moet u naar een gemeentehuis met eigen belastingdienst.

_Vestigingsvergunning, (openingsvergunning) deze kunt u eveneens op het gemeentehuis aanvragen.
Hiervoor neemt u alle voorgaande papieren mee en huur of koopcontract.
Als u een bestaand bedrijf overneemt moet u de vergunning op uw naam laten zetten.                                                     Let ook op de terrasvergunning bij  een overname, als u deze wilt aanvragen vraag bij de gemeente waar u daarvoor de papieren moet aanvragen en inleveren.

_Registratieplaatje voor horecabedrijven, als u een bedrijf start moet u ook een registratienummer aanvragen bij het departement van toerisme.
Deze bepalen in welke categorie voedselverstrekker u valt.
Als u een bestaand bedrijf overneemt neemt u het plaatje ook over.

_Horecavergunning, voor het bereiden en serveren heeft u een hygiënecertificaat nodig, hiervoor moet u in het bezit zijn van een Spaans hygiënediploma. Dit diploma kunt u in Spanje halen met b.v. een engelse cursus van 3 dagen, waarna u    het examen aflegt.


©2005 Horeca Organisatie Totaal www.horeca-organisatie-totaal.nl villas Orange s.l

Spanje Costa del azahar

 

 

                             Nuttige links:

                       Webcam Costa del Azahar >

                          Toerisme Costa del Azahar

                             Spanje pagina >

                           Kamer van Koophandel Buitenland>